Zubní péče

Publikoval(a) Tomáš Jaroš dne

U našeho prvního psa jsme měli neustálé problémy se zubním kamenem a jeho každoročním odstraňováním na veterinární klinice. Existuje nějaká metoda, kterou tento neduh u našeho nového psa můžeme alespoň omezit?

Léčebné a preventivní zákroky na veterinárních pracovištích na chrupu psů a koček (zejména ultrazvukové odstraňování zubního kamene) jsou jen prvním krokem k tomu, aby stav v této oblasti nezpůsoboval následné zdravotní problémy. Procento psů a koček přicházejících na naše pracoviště s onemocněním zubů a dásní je narůstající (u psů nad 2 roky až 80 %). Tyto alarmující čísla hovoří jasně o nutnosti prevence, terapie a následné domácí péči o chrup u našich pacientů. Dutina ústní totiž není izolovaným orgánem a její stav se často projeví také jinými onemocněními, např. srdce, ledvin aj. V domácí péči o chrup malých zvířat rozlišujeme několik metod. Tyto doporučujeme majitelům nejčastěji kombinovat.

1. Speciální diety – většinou příznivě ovlivňují (snižují) tvorbu zubního plaku. Obsahují různé množství chemických látek (nejčastěji polyfosfáty), které snižují usazování zubního povlaku. Druhou skupinu diet dvoří granule, které svojí strukturou a velikostí čistí zuby mechanicky.
  2. Žvýkací pamlsky – pomocná metoda, která nenásilnou formou napomáhá čištění chrupu. Důležité je podání této pomůcky bezprostředně po krmení. Jako samostatná metoda však bývá nedostatečná.
  3. Čištění zubním kartáčkem – jednoznačně nejúčinnější způsob, jak omezit tvorbu zubního povlaku, zároveň však nejproblematičtějším zákrokem v domácí péči o chrup. Velmi důležitý je včasný trénink od útlého věku štěněte (od 3. měsíce). Doporučuji používat speciální veterinární zubní kartáčky, které jsou uzpůsobené pro použití u zvířat. Také veterinární zubní pasty vedou k dokonalejší prevenci. Jejich chuť, drsnost a nepěnivost je předurčuje k použití ve veterinární stomatologii.
  4. Dezinfekční gely, roztoky a spreje – zabraňují, resp. omezují bakteriální infekce v tlamě zvířat. Nejúčinnější složkou těchto přípravků je chlorhexidin. Výhodnou aplikační formou je gel, který působí nejdéle, jednoduše se nanáší a je vhodný na masáž dásní.
  5. Hračky na kousání a žvýkání – je důležité zvolit takovou hračku, která v budoucnu nenapáchá více škody než užitku. Nesmí být již částečně rozkousaná, aby nedošlo k polknutí nestravitelné části. Také přílišná tvrdost a nevhodný tvar hračky vede často k poranění dásní.
Kategorie: Uncategorized

0 komentářů